zwiń

Bóle mięśni

Ból mięśni związany jest najczęściej ze byt dużym wysiłkiem, zwłaszcza po dłuższej przerwie w ćwiczeniach, lub fizycznym urazem tkanki mięśniowej. Może się on również pojawić jako objaw towarzyszący grypie i innym infekcjom wirusowym, takim jak ospa wietrzna, różyczka, rumień zakaźny.

Jak złagodzić bóle mięśni?

  • Delikatne rozgrzanie bolącego miejsca może przynieść ulgę. Weź ciepłą kąpiel lub wypróbuj plastry rozgrzewające.
  • Masaż – rozmasuj bolący obszar lekkimi, kolistymi ruchami.
  • Wykonaj lekkie ćwiczenia rozciągające i relaksacyjne– tylko w wypadku, gdy nie powodują one zwiększenia bólu,
  • TENS - przezskórna elektryczna stymulacja nerwów - uśmierza ból poprzez niewielkie impulsy elektryczne wysyłane do nerwów,
  • Zastosuj leki przeciwbólowe (dostępne bez recepty), które szybko i skutecznie pomogą uśmierzyć ból.

Bóle mięśni a schorzenia

Jednak ból mięśni, niebędący wynikiem powyższych okoliczności, szczególnie długo się utrzymujący, może być objawem poważniejszych schorzeń, takich jak np.:

  • zapalenie mięśni,
  • wirusowe zapalenie wątroby,
  • przewlekłe zapaleniu wątroby typu C,
  • choroby reumatyczne, jak np. reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń rumieniowaty, choroba Shulmana etc.,
  • polimialgia reumatyczna (ból mięśni obręczy barkowej, szyi lub obręczy biodrowej, który pojawia się najczęściej po przebudzeniu i trwa ponad pół godziny),
  • fibromialgia (w jej przebiegu odczuwany jest ogólny ból mięśniowy oraz bolesność mięśni przy ucisku w określonych punktach),
  • tężec,
  • zapalenie rdzenia kręgowego,
  • układowe zapalenie naczyń,
  • choroba posurowicza.

Jeżeli podejrzewasz u siebie powyższe schorzenia lub nie potrafisz określić przyczyny uciążliwego bólu mięśni, koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

Czytaj także:

Dowiedz się więcej o mądrej walce z bólem