zwiń

Ból pleców

Ból powszechnie nazywany bólem pleców dotyczy obszaru kręgosłupa od szyi aż do kości ogonowej. Najczęściej dotyczy lędźwiowego odcinka kręgosłupa, karku i szyi. Ból ten może uniemożliwiać wyprostowanie się i może też być odczuwany w wyprostowanej pozycji.

Przyczyny bólu pleców

Ból pleców najczęściej wynika z nadmiernego napięcia mięśni w tym obszarze i utratą ich elastyczności. Nierównomierne napięcie mięśni po obu stronach kręgosłupa skutkuje przesunięciem kręgów względem siebie i nacisk na nerwy przykręgosłupowe. Do przyczyn wystąpienia takiego stanu należą:

  • przeciążenie kręgosłupa spowodowane długim pozostawaniem w tej samej pozycji (zwłaszcza przekrzywionej),
  • przeciążenie związane z częstym schylaniem się, dźwiganiem oraz wibracjami,
  • siedzący tryb życia,
  • ciężka praca fizyczna,
  • brak dostatecznej aktywności fizycznej.

Do innych przyczyn zaliczamy osteoporozę, chorobę zwyrodnieniową stawów, dyskopatie oraz inne schorzenia jak np.: infekcja nerek, rwa kulszowa, półpasiec, choroby układu pokarmowego.

Zapobieganie

  • odpowiednia dawka ruchu na co dzień,
  • wykonywanie ćwiczeń wzmacniających i rozciągających mięśnie przykręgosłupowe (np. joga, pilates),
  • zbilansowana dieta bogata w białko, witaminy i minerały, w tym w szczególności: wapń, magnez, potas, witamina D3 i witamina B6,
  • unikanie skrzywionej pozycji ciała (np. noszenia ciężkiej torby na jednym ramieniu) oraz zbyt długiego przebywania w pozycji siedzącej,
  • unikanie zbyt dużych obciążeń kręgosłupa (dźwiganie, ciężka praca fizyczna),
  • zapewnienie wygodnego miejsca do spania (odpowiednio dobrany materac i poduszka),
  • zapewnienie ergonomicznego stanowiska pracy (właściwa wysokość biurka, krzesła, oparcia etc.).

Co może pomóc na ból pleców?

  • środki przeciwbólowe (odpowiednio dobrane do nasilenie bólu i pory dnia),
  • delikatna gimnastyka i ćwiczenia rozciągające (tylko, jeśli ćwiczenia nie powodują nasilenia się bólu),
  • gorąca kąpiel (możesz np. dodać do wody olejek lawendowy),
  • masaż,
  • TENS - przezskórna elektryczna stymulacja nerwów - uśmierza ból poprzez niewielkie impulsy elektryczne wysyłane do nerwów,
  • gdy silny ból dokucza zwłaszcza w dolnym odcinku kręgosłupa, pomóc może leżenie na wznak na dość twardym podłożu z nogami ugiętymi pod kątem prostym.

Czytaj także:

Dowiedz się więcej o mądrej walce z bólem